בין התאריכים 8-10 בנובמבר נערכה בבודפשט הפגישה הדו שנתית של ECPCP, הקונפדרציה האירופאית לרפואת ילדים ראשונית. נציגי חיפ"א בפגישה היו מנואל כץ, יעקב אורקין ושמעון ברק ולהלן יובא סיכום הנושאים והעניינים שנדונו שם. המעוניינים בהרחבה מוזמנים לבקר באתר האינטרנטי: https://www.ecpcp.eu
פגישת העבודה הראשונה הייתה בעניינים פנימיים של ECPCP כולל היחסים בינה לבין האקדמיה האירופאית לרפואת ילדים וארגוני בריאות הילד האחרים באירופה ובעולם וכן דיון בעיות כלליות של רפואת הילדים הראשונית באירופה, עם דגש על רפואת פליטים ומבקשי מקלט ודיון על בקשת האקדמיה לרפואת ילדים האירופאית לאחד בין המושגים "רפואת ילדים ראשונית" ו"רפואת ילדים קהילתית". זה אמנם נשמע כסמנטיקה אך יש מאחורי זה מניעים פוליטיים וכלכליים חשובים וחזקים המונעים על ידי מדינות בהן הרפואה הראשונית מבוססת על רופאים כלליים (הולנד, בריטניה, מדינות סקנדינביה) וילדיהן אינם זוכים לבדיקה ומעקב של רופאי ילדים אלא כיועצים. בחלק ממדינות אלה קיימת דיסציפלינה של רפואה קהילתית (COMMUNITY PEDIATRICS) ומנואל כץ, המשמש נציג ECPCP בEAP, הציג הגדרות והבדלים בין רפואה ראשונית לרפואה קהילתית. בהמשך היה דיון פתוח בעניין והוחלט לשמור ולהילחם על רפואת הילדים הראשונית כישות ייחודית ונפרדת. היה גם דיון באפשרות להגדיר וליישם תת התמחות או Fellowship ברפואת ילדים ראשונית, יוזמת עמיתנו הספרדיים, או מסלול מקביל של התמחות ברפואת ילדים ראשונית, כדוגמת צ'כיה. הוסכם שבעקרון רפואת ילדים ראשונית היא מיומנות (Expertise) אשר תחייב תוכנית וקוריקולום ייחודי להשגתה, המבוסס על הקוריקולום שפורסם כבר על ידי ECPCP (ראה בהמשך) אך בשלב זה הדבר יושג על ידי כל אגודה לאומית לרפואת ילדים ראשונית במדינתה בדרכה שלה.
פגישת העבודה השנייה הוקדשה לדווח הנציגים הלאומיים כל אחד בענייני מדינתו. הוקדש זמן ודיון על המשבר הפוקד את רפואת הילדים הראשונית של צרפת וכן דווח על המצב בצ'כיה, אוסטריה, סלובניה ופינלנד (ניתן לקרא חלק מן הסיכומים באתר).
בשלב זה המליאה התחלקה לקבוצות עבודה, כאשר קבוצת העבודה להכשרה וחינוך רפואי דנה בדרכים ליישום הקוריקולום ברפואת ילדים ראשונית (שגרסה ישראלית שלו נוסחה על ידינו ומפורסמת באתר).
הקוריקולום ברפואת ילדים ראשונית[1], אשר נוסח על ידי ECPCP, התקבל כמסמך קובע בנושא על ידי הארגון העולמי לקביעת קוריקולום ברפואת ילדים, ה-(GPEC (Global Pediatric Curriculum.
כשלב נוסף בעיצוב ושיפור ההכנה לקראת פרקטיקה בשטח זה, ECPCP מתרכזת כעת בפיתוח מערכת של EPAS, Entrustable Professional Activities = "פעילויות מקצועיות אמינות".
למי שאינו מכיר את המושג, מדובר בכלי עזר בו מתרגמים מחווני איכות (ראה בהמשך) לדרכים פרקטיות ליישומם. נאמר שאם מדדי איכות ומחווני בריאות מתארים מטרה, אזי ה-EPAS הן הדרך בה מובטח ברמת אמינות גבוהה שאכן כך יושגו אותן מטרות. או, בניסוח המקורי באנגלית:
- EPAs are not an alternative for competencies, but a means to translate competencies into clinical practice. Competencies are descriptors of physicians, EPAs are descriptors of work.
- EPAs require multiple competencies in an integrative, holistic nature.
- Are part of the essential professional work of the specialty and not a general medical ability.
- Must require adequate knowledge, skill, and attitude.
- Must lead to recognized performance that is unique to a doctor.
- Should be unique to the specialty.
- Should be independently executable.
- Should be executable within a time frame.
- Should be observable and measurable in its process and outcome (well done or not well done)
- Should reflect one or more of the CME competency categories.
בפגישות קודמות נדונו עשרות EPAS ברפואת ילדים וברפואה ראשונית שהוגדרו על ידי ארגונים בארה"ב, קנדה ואירופה ואלה צומצמו לכדי אחד עשר. בישיבה הנוכחית נדונו אלה לעומק, נוסחו ספציפית לרפואת ילדים ראשונית ולקראת יישומם הפרקטי יעברו כעת עריכה של הרופאים הראשוניים במדינות השונות (יעקב אורקין ושמעון ברק יעשו זאת בשביל ישראל).
נושא קרוב מאוד, זה של מחווני בריאות, נידון אמנם מאוחר יותר, אך בהיותו חלק מאותו מאמץ אקדמי-מקצועי נספר עליו כאן ועכשיו. מחווני בריאות (Indicators of Health) הם נתונים סטטיסטים על רמת הרפואה הלאומית של כל מדינה ביחס לאחרות (לדוגמא: תמותת תינוקות). אלפים מהם "הוכחו עובדתית" (Evidence Base) ומצוטטים בספרות הרפואית העולמית וחלק מהם אומצו על ידי המבטחים (קופות החולים) ומשמשים "מדדי איכות" (למשל מדידת גובה ומשקל תקופתיים או אחוז הילדים בני השנה שעברו ספירת דם) אם כי לא ברור מה מידת הרלבנטיות והחשיבות של אלה בפרקטיקה של רפואת ילדים ראשונית. על המדוכה הזאת מתיימרת לענות קבוצה של רופאי ילדים חברי האקדמיה האירופאית לרפואת ילדים והקונפדרציה האירופאית לרפואת ילדים ראשונית בפרויקט המוכר בשם COSI, ראשי תיבות של Core Set Indicators For Primary Pediatric Care.
הקבוצה הוקמה ב-2011 וכוללת חברים מעשר מדינות אירופאיות (ובהן ישראל, כאשר שמעון ברק הוא נציגנו) וכן חוקרי רפואה, מדעי החיים, סטטיסטיקה ועוד. היא ערכה סקר רציני של הספרות ומצאה 1516 מדדי איכות רלבנטיים. סיעור מוחות העלה עוד 10 מדדים שלדעת הקבוצה ראויים לבדיקה ועוד 93 ש"נתגלו" בסקר ספרות שני על ידי שימוש במילות מפתח נוספות. מכל אלה, לאחר עבודה קשה ומפרכת הגיעה הקבוצה לרשימה של 50 מדדי COSI ואלה שוב הועלו לדיון ונותחו לעומק, דבר שהביא לצמצומם לכדי 42 מדדים נכון לעכשיו.
כעת הגיע שלב הפיילוט. כל אחת מעשר המדינות המשתתפות בפרויקט "תנדב" 10 רופאי ילדים העובדים ברפואה ראשונית, אשר ינסו לבדוק פרוספקטיבית את ישימות ורלבנטיות 42 המדדים האלה. חיפ"א פונה בזאת לבעלי עניין בפרויקט ושליטה טובה באנגלית להתנדב ולהוות נחשונים שלפני המחנה. למעוניינים לקרא על כך בפרוטרוט אלה הם הקישורים[2] הרלבנטיים.
ביום השלישי של המפגש העביר יעקב אורקין סדנה המאתגרת את רופאי הקהילה בתפקידם כמורים למתמחים וסטודנטים המגיעים למרפאתם. המשתתפים עבדו בקבוצות קטנות והגדירו את המיומנויות הנדרשות ממורה בקהילה ואת ההנחיה שיש לתת למתמחה ביום הראשון שלו במרפאה בקהילה. ההשתתפות הייתה עירה מאוד ונראה שאנשים מארצות שונות נהנו לעבוד יחד. חלק מהמשתתפים הודו שמעולם לא הוכנו לתפקידם כמורים וביקשו סדנאות דומות במפגשים עתידיים ואכן מתוכננת סדנא שכזו במפגש עתידי בנובמבר.
[1] https://www.ecpcp.eu/fileadmin/PDF/Curriculum_in_Primary_Care_Paediatrics_4.12.2014.pdf
[2] https://www.ecpcp.eu/fileadmin/PDF/public/COSI_indicators_2014.pdf
https://www.ecpcp.eu/fileadmin/PDF/public/COSI_Pilot_Study_Protocol_2015_GH.pdf
https://www.ecpcp.eu/fileadmin/PDF/public/COSI_Final_Report_2nd_phase_2014-10-16_GH.pdf